Kontrola dostępu w PGE Elektrownia Bełchatów S.A.

Wyzwanie
Elektrownia to potężna organizacja zatrudniająca ponad cztery tysiące pracowników, w ponad 120 wydzielonych jednostkach organizacyjnych. Wyzwaniem dla zespołu wdrożeniowego była budowa rozwiązania, które w elastyczny sposób umożliwi obsługę pracowników elektrowni i od kilkudziesięciu do kilkuset firm zewnętrznych, które regularnie funkcjonują na terenie przedsiębiorstwa.
Opis wdrożenia
Współpracę z Elektrownią Bełchatów (wówczas BOT Elektrownią Bełchatów) rozpoczęliśmy w 1998r od budowy projektu systemu, określającego obszar implementacji rozwiązania w istniejącym środowisku przedsiębiorstwa. Na potrzeby realizacji zadania zaangażowano m.in. kadrę kierowniczą, komórkę HR i pracowników Ochrony. Doświadczenie docelowych użytkowników systemu stanowiło punkt wyjścia do określenia procesów operacyjnych i konfiguracji systemu, umożliwiającej ich realizację. Pracownicy zaangażowali się również w pozostałe fazy projektu - konfigurację systemu, testy funkcjonalne oraz tworzenie instrukcji i procedur wewnętrznych. Start produkcyjny systemu ACCARD+ nastąpił latem 1999r.
Zakres funkcjonalny
- kontrola dostępu
- rejestracja czasu pracy
- zarządzanie ruchem gości
- zarządzanie ruchem pojazdów
- integracja z systemem SAP HR
- autoryzacja dostępu do kiosków informacyjnych
Korzyści z wdrożenia systemu
- podniesienie poziomu bezpieczeństwa na terenie elektrowni
- zwiększenie efektywności procesu obsługi ruchu pojazdów
- obniżenie nakładów i kosztów pracy związanej z obsługą gości i pojazdów
- obniżenie kosztów operacyjnych obsługi personalnej przedsiębiorstwa
- dostosowanie systemu do trybu pracy i wewnętrznych procedur bezpieczeństwa
- optymalizacja kosztów utrzymania infrastruktury informatycznej
- samoobsługa pracowników w zakresie dostępu do indywidualnych danych (kioski informacyjne)
- minimalizacja nakładów na bezpośrednią obsługę personalną pracowników
Rozwój systemu
Pierwszą gruntowną modernizację systemu kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy ACCARD+ przeprowadzono w 2005r. System osadzono na nowym, wydajniejszym serwerze z bazą danych MS SQL. W 2006r do systemu włączono kioski informacyjne. Było to rozwiązanie problemu bezpiecznego udostępniania pracownikowi danych kadrowych objętych ochroną. Wykorzystanie w kioskach informacyjnych kart zbliżeniowych i bazy danych systemu ACCARD+ umożliwiło osobistą autoryzację użytkownika i zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa danych wrażliwych. Autoryzację dostępu zastosowano także w gospodarce magazynowej w celu autoryzacji pobierającego materiały oraz w bibliotece na potrzeby autoryzacji wypożyczających książki. W obu przypadkach na potrzeby realizacji funkcji wykorzystano kody paskowe nadrukowane na kartach przepustkowych.
W latach 2008 - 2011 realizowano prace wdrożeniowe związane z instalacją i uruchomieniem systemu ACCARD+ w nowym bloku energetycznym 858 MW - największym i najnowocześniejszym bloku energetycznym w Polsce wykorzystującym czyste technologie węglowe. Projekt był dużym wyzwaniem dla zespołu wdrożeniowego firmy Vemco, zarówno ze względu na skalę wdrożenia jak i konieczność koordynacji prac projektowych i realizacyjnych z innymi podwykonawcami konsorcjum z Alstom Power Sp. z o.o. Dodatkowym wymaganiem było przystosowanie architektury systemu do pracy w układzie wieloserwerowym (synchronizowanym z serwerem ACCARD+ w Elektrowni Bełchatów) z możliwością szybkiego odseparowania od siebie starej i nowej części systemu i przełączenia ich na tryb pracy autonomicznej.

PGE Elektrownia Bełchatów S.A.
- liczba zatrudnionych: 4 400
Lokalizacje objęte systemem
- Bełchatów
Referencje
System w liczbach
- czytniki zbliżeniowe: 204
- kołowroty i bramki uchylne: 11
- terminale rejestracji ruchu pojazdów: 18
- kioski informacyjne: 2
- użytkownicy systemu: 20 900
- operatorzy systemu: 292
- zdarzenia miesięcznie: około 581 100
- budynki objęte systemem: 40
- przejazdy i bramy główne: 5